جستجوگر

آمارگير

  • :: آمار مطالب
  • کل مطالب : 519
  • کل نظرات : 390
  • :: آمار کاربران
  • افراد آنلاين : 2
  • تعداد اعضا : 134
  • :: آمار بازديد
  • بازديد امروز : 463
  • بازديد ديروز : 698
  • بازديد کننده امروز : 59
  • بازديد کننده ديروز : 98
  • گوگل امروز : 4
  • گوگل ديروز: 6
  • بازديد هفته : 4,010
  • بازديد ماه : 16,848
  • بازديد سال : 79,049
  • بازديد کلي : 750,638
  • :: اطلاعات شما
  • آي پي : 3.84.182.112
  • مرورگر :
  • سيستم عامل :

دعوت به همکاری

آخرين ارسالي هاي انجمن

عيد

عید بیمو با خیر و خشی    /    سال مج بیمو پش پشی            /  نوروز خون اینه سرکشی

چکه بزن سما هاکن

 

اسا دیه روز به پش        /             هلی اسبه بچارش        /   دنیا همین د روز خش

چکه بزن سما هاکن

 

غصه و درد جمع نکن       /    انه خشی ره کم نکن          /   وارون بیمو ئه رم نکن

چکه بزن سما هاکن



علما و بزرگان نسن

در گذشته و حال چنانكه مشهود است دره نور مهد علم و علما بزرگوار بسياري بوده است كه نسن هم از آن مستثنا نبوده چنانكه علما بزرگوار بسياري پرچم دار علوم اسلامي ، طبيعي و ديگر علوم در اين دره و حتي در كشور بوده اند.

حوزه علميه در نسن

در تاريخ نسن يادشده كه در گذشته يعني دوران سلطنت قاجار حوزه علميه معتبر و پر رونقي توسط فقيه عاليقدرحضرت آيت الله ملا علي نوري و همچنين آيت الله ملا نجفقلي و آيت الله ملا عليقلي نوادگان حاج الله وردي در نسن تاسيس گشت ، رونق اين مركز علمي طوري بودكه علما و بزرگان بسياري را براي بهره گيري و اساتيد متعددي را براي تعليم و تدريس به نسن كشاند ثمره اين كار بزرگ علما، مجتهدين و فقها ممتاز بسياري بوده است .اين حوزه بارحلت حضرات مذكور به مكتب خانه اي  تبديل شد.

علما نسن و انقلاب مشروطيت

انقلاب مشروطه در اواخر سلسله قاجار دوره سلطنت محمدعلي شاه توسط علما شيعه همچون آیت الله شيخ فضل اله نوري و ديگران آغاز گرديد.

در اين حركت ملي و آزادي خواهانه علما بزرگ نسن كه از شاگردان و طلبه هاي آن بزرگوار بودند شركت فعال داشته‌اند علما بزرگي چون آخوند كربلايي شيخ حسين نام آور ، آخوند شيخ غلامرضا توسلي و آخوند شيخ علي حسين نعيمي معروف به شيخ الاسلام كه در تحصن علما مشروطه خواه در حرم حضرت شاه عبدالعظيم شركت داشته و عليه استبداد محمدعلي شاهي مبارزه مي نمودند اما بعد از شهادت شيخ، تحت تعقيب قرار گرفته به نسن آمدند. اين نشان از استبداد ستيزي و آزادي خواهي مردان اين روستا داشته‌است.

آش کشک: کشک سابیده شده، باقالی، برنج، سیر ونعنا داغ

دستور پخت: کشک را باید بر روی آتش گذاشته تا جوش بیاید سپس برنج را به آن اضافه و باقالی پخته را با آن مخلوط کرده ودر آخر سیرو نعناع داغ را به آن اضافه می کنند.

آش ترش: عدس، لوبیا چیتی، برنج، قره قروت ،سبزی(اسفناج،عصا، اوجی و...)، سیر ونعناع داغ.

دستور پخت: عدس ولوبیا چیتی را می پزیم سپس سیر ونعناع داغ  را به همراه سبزی اوجی به آن اضافه می کنند بعد از اینکه برنج پخت قره قوروت را به آن اضافه نموده وبعد سبزی عسّا را نیز اضافه می کنند.

 

آش ترش

چشمه‌ها و رودخانه‌ها

-       چشمه دريوك

-       چشمه اولج

-       چشمه وازن

-       چشمه كاكرون

-       چشمه لابشم

-       چشمه لارو

-       چشمه مهر‌زمين

-       چشمه نوردن

-       چشمه لج‌كينگ

-       چشمه كنگل‌چشمه

-       ديگر چشمه‌ها

-       رودخانه‌ها

چشمه ها

ريزش نزولات فراوان جوي باعث گرديد تعداد بسيار زيادي از چشمه هاي كوچك و بزرگ با آبهاي گوارا در منطقه جاري باشد اين آبها اغلب سبك وگوارا هستند براي درمان تعدادي از امراض پوستي و غيره مفيد و مورد استفاده قرار مي گيرد.

 

چشمه


ادامه مطلب

بسيج شهداي نسن نور برنامه لغتنامه نسن نسخه 1 را براي گوشي هاي تلفن همراه براي هم محليان خود ساخته است.

در اين برنامه كلمه ها و لغت هاي زبان محلي (گيلكي ) به فارسي ترجمه شده است.

ساير مزيت ها و امكانات اين برنامه عبارتند از :

1- داراي ترتيب حروف الفبايي براي لغات

2- نمايش 10 آيتم آخر بازديد شده توسط كاربر

3- جستجوي كلمات در بين لغتنامه

4 - داراي منوي تنظيم براي گوشي هاي نوكيا و سوني اريكسون

5- داراي دو تم براي برنامه

6- منوي كاملا فارسي

7- داراي ضرب المثل گيلكي با معني فارسي و موارد استفاده از ضرب المثل

دست

دريافت

منتظر نظرات و پيشنهادات شما در مورد اين برنامه هستيم.

ذخاير گياهي

به علت تنوع بسيار بالاي گياهي در نسن مجموعه اي زيبا و بي نظيز ازگياهان مختلف به صورت بوته اي يا درختي ،دارويي و غير دارويي ديده مي شود كه كوهها و مراتع نسن از آنها پوشيده شده است اما بيان تمامي اين گياهان با خصوصيات آنها خود كتابي قطور و محققي فعال مي طلبد كه از وسع اين  كتاب خارج است .

گياهان درختي

درختان گياهان چند ساله اي هستند كه در نسن به صورت خودرو و يا دستي ديده شده و طبيعتي زيبا و فرح انگيز را ساخته اند . درختان خودرويي چون اوجا ، ريس ، زرشك ، سيب وحشي ، هلي دار( گوجه سبز)، بامشي فگ(بيد) ، سپيدار و درختان دستي مثل تبريزي ، فگ(بيد) ، سيب ، گردو ، زردآلو ، آلبالو ، گيلاس ، گلابي ، فندق

 

 

 


ادامه مطلب

جانوران وحشی

منطقه كوهستانی البرز يك پارك مناسب زيستي را بعلت ذخاير خوب آبي و پوشش گياهي براي وحوش فراهم نموده است ودر كوههاي نسن بيشتر اين مطلب به ديد مي آيد.

پستانداران وحشی

اين جانوران تقريباً در اغلب كوهها ودره هاي روستا زندگي مي كنند .جانوراني چون پلنگ ،خرس ،گرگ ،خوك ،روباه ،گربه وحشي (سياه گوش يا پلنگ مول) ،خرگوش ، موش ،خفاش ،كل ،بز ،ميش و... كه محل زندگي تعدادي از اين وحوش اختصاصاً در نقاطي مشخص از كوههاي نسن مي باشد و برخي هم در همه جا زندگي مي كنند چنانكه پلنگ در مناطق آزادكوه ـ سوتك ـ اولج و كاكرون ،خرس در كوههاي ختو (خرتاب) بطور كلي، درة كافرنو ـ درة حصلو ـ درة بيروش و آزادكوه ،خوك بيشتر در طول رودخانه آزادكوه و لابشم و برخي دره ها ،گرگ ،گربه وحشي و موش در همه جا و روباه(كه به اشتباه آنرا شال(شغال) مي نامند) و خرگوش اغلب به شعاع دو تا سه كيلومتر اطراف نسن زندگي مي كنند .پلنگ مول يا گربه وحشي بطور دفعي به منطقه در برخي مواقع سركشي مي كند . در منطقه نسن شغال زندگي نمي كند.

كل و بز وحشي از ديگر پستانداران كوهستان هستند اين جانوران كه در گذشته به وفور يافت مي شدند هم اكنون تعداد آنها به علت شكار بي رويه كم شده است . آنها در نقاط مختلف زيست مي كنند .ميش و بز هم از اين دسته اند كه اين جانوران هم به علت دلايل ذكرشده و عدم محافظت صحيح سازمانهاي مسؤل تعداد آنها بسيار كاهش و به ندرت آنها را مي توان يافت .

چگونگی پیدایش نظریه تثلیت در مسیحیت شكى نیست كه حضرت عیسى مسیح(ع) به عنوان پیامبر، از سوى ذات اقدس الهى مبعوث شده است و روشن است چنین انسانى كه خود را رسول خدا مى داند ادعاى خدایى نمى كند و این كه عیسى مسیح فرستاده خداست مورد تایید عهد جدید است. به عنوان نمونه در انجیل یوحنا آمده است: «خدا از شما مى خواهد كه به من كه فرستاده او هستم ایمان بیاورید».همین طور در آن كتاب تصریح شده است كه عیسى مسیح آمده است تا آنچه خدا خواسته است را انجام دهد نه آنچه كه خود مى خواهد: «من از آسمان نزول كردم، نه تا به اراده خود عمل كنم بلكه با اراده فرستنده خود». بنابراین بحث الوهیت عیسى مسیح بعید است از اول مطرح بوده باشد؛ بلكه به شهادت تاریخ، اول بار توسط پولس رسول مطرح شده است. جان ناس در این باره مى نویسد: «او ـ پولس ـ رجعت عیسى را به نحو دیگرى تفسیر كرد و اظهار داشت عیسى مسیح موجودى است آسمانى كه طبیعت و ذاتیت الوهى دارد؛ ولى خود تنازل فرموده و صورت و پیكر انسانى را قبول كرده است».بدین سان بحث الوهیت عیسى، آرام آرام وارد عرصه دین مسیحى شد و جالب آن كه اناجیل اربعه نیز در این باره ـ حلول خداوند در عیسى مسیح ـ همداستان نیستند و به بیان جان ناس در كتاب تاریخ ادیان: «در انجیل مَرُقس، اثرى از اصل تجسم الهى در پیكر عیسى و از اصل ازلیت ـ وجود قبل از خلقت ـ عیسى بر طبق مبادى كه پولس بعدها وضع كرد، دیده نمى شود؛ اما در انجیل متى و لوقا از این مرحله، بالاتر از مرقس اند و زمینه را براى اعتقاد به تجسم ربوبیت در پیكر عیسى مسیح آماده مى كنند». بنابراین آن چه به عنوان منابع مسیحیت در اعتقاد به الوهیت عیسى مسیح ذكر مى شود، عهد جدید است؛ كه متشكل از 27 كتاب و انجیل است كه چهار انجیل و بقیه نامه ها مخصوصا از پولس رسول است كه به طور قطع در زمان عیسى مسیح نوشته نشده است؛ بلكه بعد از وى به رشته تحریر در آمده و به سهو و غلط آن را به عیسى مسیح نسبت دادند. از این رو عقیده به تثلیث نیز از مسائلى است كه به اشتباه به حضرت عیسى نسبت داده شده است. به هر حال كتاب مقدس یك كتاب توحیدى است. در عهد قدیم و جدید آیات زیادى در معرفى خداى یكتا و یگانه وجود دارد و اثرى از تثلیث در آنها به چشم نمى خورد. این نكته باعث شده كه برخى با تحقیق درباره خاستگاه این آیین علت نفوذ چنین نظریه اى را در مسیحیت ریشه یابى كنند. ریشه تثلیث در آیین هاى بت پرستىتحقیقات تاریخى مؤید این است كه بسیارى از آموزه هاى مسیحیت، از جمله تثلیث، تجسّم، فدا، رستاخیز، مصلوب شدن، تاریكى جهان هنگام مرگ نجات دهنده، پسر خدا بودن، نازل شدن پسر خدا براى رهانیدن زندگان و مردگان و موارد بسیار دیگر، در آیین بت پرستان سابق، خصوصاً هندوها و بوداییان وجود داشته، و از طریق آنان به كلیسا راه یافته است; مثلا هندوها «بَرْهَمْ» را خداى اكبر مى دانند كه در سه «اقنوم» یعنى «برهما»، «ویشنو» و «شیوا» متجلّى شده است. چنانچه «اوزیریس» در مصر، «آتیس» در آسیاى صغیر، و «دیونوسوس» در یونان، خدایانى بودند كه به خاطر نجات بشر مرده بودند. واژه ى «كیریوس» را نیز كه به معناى «خداوندگار» است و «پولس» به حضرت عیسى(علیه السلام)اطلاق مى نماید، از یونانیان و سورى ها كه به خداى «دیونوسوس» اختصاص داده بودند، اخذ نموده است. مطالعه ى تاریخ آیین هاى باستانى به ما نشان مى دهد كه اصطلاح «پسر خدا» در قدیم بسیار معمول بوده است و بسیارى از پادشاهان، مانند «فرعون مصر»، خود را «پسر خدا» مى نامیدند. هم چنین قصه مرگ یا مصلوب شدن مقدسین، تحمّل درد و مصیبت، و بالاخره رستاخیز آنان، نمونه هاى فراوانى است كه در بسیارى از روایات اساطیرى قدیم آمده است: «هراكلس» یونانى، «تموز» بابلى، «آدونیس» سورى، «آتیس» فریقى، «ازیریس» مصرى، خدایانى هستند كه كشته شدند; «پرومته»، «لیكورگوس» و «دیونیزوس» مصلوب شدند; برخى از این خدایان، مانند «آتیس»، «ازیریس» و «آدونیس» از قبر برخاستند و بسیارى، مانند عیسى، در روز سوم رستاخیز كردند; هر سال پیروان «آتیس» كه پرستش او از آسیاى صغیر به غرب (روم) نفوذ كرده بود، شكل «آتیس» را به درخت كاج مى آویختند و براى مرگش عزادارى مى كردند و پس از سه روز آن را دفن كرده، رستاخیزش را جشن مى گرفتند و آن را نشان نجات مى دانستند و به نشان این رستاخیز از خون گاو نر تعمید مى گرفتند و كاهن آیتس اعلام مى كرد كه: «دلگرم باشید، همان گونه كه خداوند رستاخیز كرد، شما هم نجات خواهید یافت.»; پیروان «دیونیزوس» در معابد خود مجسمه یا نقش مصلوب خدا را نشان مى دادند، همان گونه كه در كلیساى مسیحیت، شمایل عیساى مصلوب به جاى خدا ارائه مى شود. قصه ى رستاخیز خدایان و قهرمانان به حدّى شایع بود كه اریگنس (اوریحن) درباره رستاخیز عیسى مى نویسد: این معجزه براى بت پرستان چیز تازه اى نیست. جان هیك متكلم نامدار مسیحى مى نوسید: «دو نفر از همكارانم در دانشگاه بیرمنگام كه به تدریس عهد جدید و مكتوبات اولیا و قدسیان مسیحیت مشغول بودند، در خلال مطالعات تاریخى خود به این نتیجه دست یافتند كه این فكر كه عیسى مسیح(ع) تجسم و تجسد خداوند و یا اولین شخص از یك تثلیث الهى است كه به زندگى انسانها روى كرده است، از ساخته هاى كلیساست كه از مضامین و دستمایه هاى سنتهاى دینى یهودى و یونانى الهام گرفته است. موضوعات و دستمایه هایى كه مشابه آنها را در سایر تعابیر تفكر دینى در مدیترانه عهد باستان نیز مى بینیم». باید توجه داشت ادیان گذشته آریایى مصرى و رومى و هندوها داراى سه خدا بودند كه هر یك از آنها وظیفه خاصى بر عهده داشتند: یكى از آسمان نگه دارى مى كرد و دیگرى مواظب زمین بود و سومى عطایا و بخششهاى موجودات را بر عهده داشت.جان ناس مى نویسد: «آریایى نژاد قدیم و یونانیها و رومیها، به سه خدا معتقد بودند كه آنها عبارتند از: خداى پدر «دیوس بیتار»... كه نزد همه ملل خداى آسمان شمرده مى شد، دوم، خداى مادر كه به هندى او را «پربتیوى ماتار»، خداى زمین یا «گایاماتر» یونانیان است و سوم، خداى میترا، كه ایرانیان او را «میترا» یا «مهر» مى گویند كه نزد همه، این اله، بخشنده و جواد است».این افكار ـ پرستش سه خدا ـ براى اولین بار توسط پولس یهودى كه از دشمنان سرسخت مسیحیت به شمار مى رفت به گونه اى كه مسیحیان را به بدترین وضع شكنجه مى داد و ناگهان مدعى شد عیسى بر او تابید و مسیحى شد، وارد دین مسیحیت گردید. فلیسین شاله مى گوید: «با تركیب طریقه عرفانى شرقى و مسیح موعود، یهودیان و افكار یونانى و همگان گرایى روحى، دین مسیح نمایان مى گردد. شخصیت تصورى عیسى، تركیبى از عقاید سامیان و مردم اژه و اهالى آسیاست. به گفته ماسون اورسل، یهوه در دین مسیح، بدون واسطه،نقش پدر خدا را دارد و عیسى پسر خدا، آن دسته از خدایانى را نشان مى دهد كه براى نجات بشر رنج مى برند و مردم اژه و مصر و سوریه از آن پیروى مى كنند. این دین طرفدار نوعى واحد پرستى و یكتا پرستى است كه خدا را سرآغاز جامعه قرار مى دهد و بشر را بوسیله پسر خدا (عیسى مسیح) با خدا مربوط مى سازد». بنابراین، اعتقاد به سه خدا، مطلبى نیست كه از سوى عیسى مسیح القا شده باشد؛ بلكه از قرن پنجم میلادى بر اثر افكار وارداتى و اختلاط مسیحیت با ادیان شرقى و فلسفه، به جاى خداى سه گانه گذشته، «نروبى تر»، «زنون» و «نرو»، خداى سه گانه جدید جایگزین آن شده است. نتیجه: نتیجه آن كه مسأله تثلیث، بر اثر تحریف، وارد دین مسیحى شده است و این، مطلب تازه اى نبود؛ بلكه در امتهاى مشرك پیشین وجود داشت و در دین مسیحیت اسامى خدایان سه گانه، تغییر پیدا كرد و با رجوع به تاریخ، انطباق این افكار با افكار مشركین به خوبى آشكار مى گردد.

درباره ما

روستاي نسن نور
نسن نور روستايي از توابع اوز رود، بخش بلده، شهرستان نور، استان مازندران است. اين روستا در جنوب مازندران ، جنوب غربي شهرستان نور و شمال استان تهران واقع شده است و خط مرزي دو استان را مي سازد به طوري كه قسمتي از كوههاي آن در استان اخير واقع است كه از شمال به كوههاي كجور ،ازغرب وشرق به كوههاي نور واز جنوب به كوههاي استان تهران متصل است.

ارتباط با مدير

ارتباط با مدير