جستجوگر

نظرسنجی عملکرد سایت نسن

    • نظر سنجی عملکرد<br />سایت نسننظر سنجی عملکرد<br />سایت نسننظر سنجی عملکرد<br />سایت نسن

آمارگیر

  • :: آمار مطالب
  • کل مطالب : 488
  • کل نظرات : 382
  • :: آمار کاربران
  • افراد آنلاين : 1
  • تعداد اعضا : 132
  • :: آمار بازديد
  • بازديد امروز : 253
  • بازديد ديروز : 1,300
  • بازديد کننده امروز : 45
  • بازديد کننده ديروز : 58
  • گوگل امروز : 7
  • گوگل ديروز: 5
  • بازديد هفته : 4,982
  • بازديد ماه : 13,988
  • بازديد سال : 40,669
  • بازديد کلي : 590,926
  • :: اطلاعات شما
  • آي پي : 54.225.55.174
  • مرورگر :
  • سيستم عامل :

آخرین ارسالی های انجمن

الك دولك

نوع بازي : دست جمعي

تعداد بازيكنان :حداقل در هردسته 10 نفر

سن بازيكنان : 12 تا17 سال

وسايل بازي: دوتا آجريا سنگ، يك قطعه چوب به طول 10سانتي متر به نام الك ويك قطعه چوب به طول يك متربه نام دولك

محل بازي: فضاي باز، زمين صاف وهموار

هدف بازي: رشد مهارتهاي حركتي، چابكي وتقويت عضلات دست وپا


ادامه مطلب

با تشكر از آقاي حيدري كه اين تصاوير را براي اين وب سايت فرستادند .

و هم چنين مي توانيد كه با ثبت نام در اين وب سايت و مراجعه به صفحه انجمن نظرات و تصاوير و كليپ هايي را كه مي خواهيد كه ساير بازديد كنندگان ببينند در قسمت انجمن وب سايت درج كنيد.

با تشكر

بسيج شهداي نسن نور

 

 

 

ادامه عكس ها در ادامه مطلب مي باشد كه با عضويت در اين وب سايت و وارد شدن به منوي كاربري قابل به مشاهده ادامه مطلب مي باشيد.


ادامه مطلب

بسم  رب  الشهدا  و  الديقين

و لا تحسبن الذين قتلو في سبيل الله امواتا

 

 

 

چه کسی را می توان شهید نامید؟

«شهید» کسی است که برای برقراری عدالت قیام می‌کند، خود را در راه خدا فدا کرده و برای رسیدن به رضا و وصال محبوب، از هستی خود هجرت می‌کند.

واژه «شهید» در قرآن کریم فراوان به چشم می‏خورد؛ شهید از اسماء حسنای الهی است و در لغت به معنی کسی است که در گواهی ‌دادن خود امین باشد و نیز گفته‏ شده است شهید به معنی کسی است که هیچ چیز از علم او پوشیده نیست و به معنی حاضر هم به کار رفته است.
شهید بر وزن فعیل و صیغه مبالغه است؛ وقتی علم به طور مطلق و بدون قید در نظر گرفته شود، بر ذاتی که به آن متّصف شده «علیم» اطلاق می‏شود و چنانچه مقصود، اطلاع از امور نهانی باشد، متّصف به آن را «خبیر» می‏گویند و هرگاه اطلاع از امور ظاهر مراد باشد از آن به «شهید» تعبیر می‏‌شود.

نکته قابل توجه این است که چرا به کسی که در راه خدا کشته می‏شود «شهید» می‏گویند؟ و آیا کسانی که در غیر از مسیر حق حرکت می‌کنند و کشته می‌شوند، شهید هستند یا خیر؟

به کسی که خود را در راه خدا فدا کرده و برای رسیدن به رضا و وصال محبوب از هستی خود، در این عالم صرف نظر کرده و از تمام لذائذ مادّی دست کشیده «شهید» اطلاق می‏کنند.
از این جهت «شهید» را «شهید» گفته‏اند که خداوند و فرشتگان گواهی می‏دهند که او اهل بهشت است و در روز قیامت از وی می‏خواهند که با پیامبر (ص) درباره اعمال و کردار امم پیشین شهادت بدهد.
همچنین «شهید» زنده، شاهد و حاضر است و می‏بیند و برای آنکه کرامت‌ها و نعمت‌هایی را که به سبب کشته شدنش در راه خدا برایش آماده شده می‏بیند.
به این دلیل به فردی که در راه خدا کشته می‌شود، «شهید» می‌گویند که در راه گواهی دادن به حق و در راه امری که برای خداست قیام کرده به گونه‏ای که هستی خود را در آن راه از دست داده و راهنمای دیگران است و فرشتگان هنگام کشته شدن گواهی دهند که او در راه خدا کشته شده و در نزد او حاضرند.

 

بسيج شهداي نسن

شعر 1

مه دل تنگه سر هادِ شه صدا رِ
بزن ساز و دم هادِ لله‌وا رِ
ته جا بلبل گلي به گلي نونه
ته نخوندي پيله ، پاپلي نونه
بي ته لاله و لمپا سو ندنه
ونوشه اسبه بونه ، بو ندنه
بهار وائه پيغومِ پِه اني
هلي اسبه جِمه رِ دوجني
بهار گله‌ي بچا بچايي
ميا گيرنه مه دل ته بي‌صدايي
خل توم گوم بيمه ، مه ويشه تِئي
نوج بزه پيتومه ، مه ريشه تِئي
برو بي ته سو آ صفا ندارنه
تناري گلي ونگا وا ندارنه
مه دل تنگه دم هاده لله وا رِ
بزن ساز و دم هادِ شه صدا رِ
مه دل تنگه سر هادِ شه صدا رِ
بزن ساز و دم هادِ لله‌وا رِ
ته جا بلبل گلي به گلي نونه
ته نخوندي پيله ، پاپلي نونه
بي ته لاله و لمپا سو ندنه
ونوشه اسبه بونه ، بو ندنه
بهار وائه پيغومِ پِه اني
هلي اسبه جِمه رِ دوجني
بهار گله‌ي بچا بچايي
ميا گيرنه مه دل ته بي‌صدايي
خل توم گوم بيمه ، مه ويشه تِئي
نوج بزه پيتومه ، مه ريشه تِئي
برو بي ته سو آ صفا ندارنه
تناري گلي ونگا وا ندارنه
مه دل تنگه دم هاده لله وا رِ
بزن ساز و دم هادِ شه صدا رِ
مه دل تنگه سر هادِ شه صدا رِ
بزن ساز و دم هادِ لله‌وا رِ
ته جا بلبل گلي به گلي نونه
ته نخوندي پيله ، پاپلي نونه
بي ته لاله و لمپا سو ندنه
ونوشه اسبه بونه ، بو ندنه
بهار وائه پيغومِ پِه اني
هلي اسبه جِمه رِ دوجني
بهار گله‌ي بچا بچايي
ميا گيرنه مه دل ته بي‌صدايي
خل توم گوم بيمه ، مه ويشه تِئي
نوج بزه پيتومه ، مه ريشه تِئي
برو بي ته سو آ صفا ندارنه
تناري گلي ونگا وا ندارنه
مه دل تنگه دم هاده لله وا رِ
بزن ساز و دم هادِ شه صدا رِ
مه دل تنگه سر هادِ شه صدا رِ
بزن ساز و دم هادِ لله‌وا رِ
ته جا بلبل گلي به گلي نونه
ته نخوندي پيله ، پاپلي نونه
بي ته لاله و لمپا سو ندنه
ونوشه اسبه بونه ، بو ندنه
بهار وائه پيغومِ پِه اني
هلي اسبه جِمه رِ دوجني
بهار گله‌ي بچا بچايي
ميا گيرنه مه دل ته بي‌صدايي
خل توم گوم بيمه ، مه ويشه تِئي
نوج بزه پيتومه ، مه ريشه تِئي
برو بي ته سو آ صفا ندارنه
تناري گلي ونگا وا ندارنه
مه دل تنگه دم هاده لله وا رِ
بزن ساز و دم هادِ شه صدا رِ
مه دل تنگه سر هادِ شه صدا رِ
بزن ساز و دم هادِ لله‌وا رِ
ته جا بلبل گلي به گلي نونه
ته نخوندي پيله ، پاپلي نونه
بي ته لاله و لمپا سو ندنه
ونوشه اسبه بونه ، بو ندنه
بهار وائه پيغومِ پِه اني
هلي اسبه جِمه رِ دوجني
بهار گله‌ي بچا بچايي
ميا گيرنه مه دل ته بي‌صدايي
خل توم گوم بيمه ، مه ويشه تِئي
نوج بزه پيتومه ، مه ريشه تِئي
برو بي ته سو آ صفا ندارنه
تناري گلي ونگا وا ندارنه
مه دل تنگه دم هاده لله وا رِ
بزن ساز و دم هادِ شه صدا رِ

زیز           =                    زوزه، گِزگِز

زَنا            =                    زن

زَناکنن     =                     زنها

زیل         =                     پر، لب ریز

زِمِسِّن      =                     زمستان

زِلفین       =                 قفل



ادامه مطلب

و از آیات او آفرینش آسمانها و زمین و تفاوت زبانها و رنگهای شماست؛ در این نشانه هایی است برای عالمان

سوره روم آیه 22

لغتنامه

 

واژگان

الف)

آسنی                      =     قصه

آفتاب کِل               =   آفتاب گیر

اُردِ                         =      می آوردی

اُرد                         =   دستور


ادامه مطلب

 زمين شناسي عمومي     

منطقه نسن (دره نور) جزء چين خوردگي البرز مي باشد .اين ناحيه از دو سري رشته كوه شرقي ـ غربي  (پيرتر) و شمالي ـ جنوبي (جوانتر) تشكيل گرديده است بعلت واقع شدن اين پهنه در منطقه‌اي فعال(تكتونيزه) با شكستگي فراوان حايز اهميت فراوان مي باشد .

چينه شناسي

لايه هاي موجود در كوهستانهاي نسن بر اثر فشار صفحاتي كه تحت فشار پليت ايران مركزي هستند چين خورده اند .رخنمونهاي چينه اي منطقه عبارت است از سازند شمشك ـ نسن ـ فجان ـ روته و . . . كه جنس اين لايه ها در بخش هاي بعدي مشخص گرديده است .


ادامه مطلب

جغرافيا واقليم نسن نسن روستايي كوهستاني كه بر روي آبرفتهاي اوزرود در تقاطع رود خانه آزاد كوه و لابشم بنا گرديده است. اين روستا در طول جغرافيايي ّ 33 و ْ51 و عرض جغرافيايي ّ13 و ْ36 واقع شده است كه در ۲۲ كيلومتري شرق پل زنگوله در جاده چالوس و 35 كيلومتري غرب بلده، مركز بخش درة نور قرار دارد . كل جمعيت آن به اضافه خوشنشينهاي روستا حدود 3000 نفر مي باشد ،نژاد مردم آن آريايي ورنگ پوست آنها گندمي يا سفيد پوست مي باشند و اكثر مردمان داراي قد متوسط و شغل آنها اغلب دامداري وكشاورزي مي باشد .مردم اين روستا به زبان فارسي وگويش طبري با مخلوطي از لغات گويشهاي پهلوي ،كردي ، گيلكي، لري وباز مانده زبان ايرانيان قديم يعني پارسي ميانه سخن مي‌گويند . طبق آماراستان مازندران به ازاء ٩٩مرد١٠٠ زن در اين استان وجود دارد و حدود ٩٠ درصد مردم اين استان با سواد مي باشند. ساختمانهاي آن از گل وسنگ يا خشت با سقف گلي با فنداسيون چوبي("تك و دوش كش" كه سيستم بسيار مناسب براي ايمني در برابر زلزله مي باشد) ، جديداّ بصورت ماسه وسيمان با فنداسيون بتني و سقف شيرواني مي باشد. راه دسترسي به روستا جاده آسفالته با امتداد شرقي ـ غربي كه فاصله آن با جاده اصلي (جاده چالوس )22 كيلومتر مي باشد. ٩٠ درصدجمعيت آن غير ساكن هستند. جدول فاصله نسن با روستا ها و شهرهاي اطرف نام آبادی فاصله(km) نام آبادی فاصله(km) پیل 7 پل زنگوله 22 میناک 9 تهران(جاده هراز) 210 کلاک پایین 13 تهران(جاده چالوس) 151 کلاک بالا 16 تهران(آزاد راه) 70 الیکا 13 چالوس 96 اوز 18 بلده 35 آب هوا وپوشش گياهي هواي نسن متاثر از كوهها و زمينهاي سرسبز با چشمه هاي آب سرد و گوارا محيط بسيار مناسبي را در فصل بهار وتابستان فراهم‌ساخته و همچنين كوههاي پر برف آن در زمستان بسيار زيبا وديدني است.


ادامه مطلب

 نسن

نسن نور روستايي از توابع اوز رود، بخش بلده، شهرستان نور، استان مازندران است. اين روستا در جنوب مازندران ، جنوب غربي شهرستان نور و شمال استان تهران  واقع شده است و  خط مرزي دو استان را مي سازد به طوري كه قسمتي از كوههاي آن در استان اخير واقع است كه از شمال به كوههاي كجور ،ازغرب وشرق به كوههاي نور واز جنوب به كوههاي استان تهران متصل است.

اين منطقه به علّت سرد سير بودن از قديم « نسم » خوانده مي شد، به زبان محلي به جايي كه  سرد و سایه بوده و به خوبي در معرض آفتاب قرار نداشته باشد ، "نسم" گويند، كه به مرور زمان به نسن تغيير يافته است. در كتاب تاريخ مازندران نوشته رابينو انگليسي به اشتباه « نس » ناميده شده است.



ادامه مطلب

 اولين گروه از انسانهايي كه در رويان ساكن شدند به اشاره كتب مختلف و متعدد اينگونه بوده است كه شاه فريدون سه پسر داشت به نامهاي ايرج _سلم و تور ، او پادشاه ايران بوده و در منطقه كوهستاني لاريجان سكنا گزيد ( او از اقوم آريايي بوده) كه به آنجا مهاجرت كرده است در درگيري كه بين پسرانش پيش آمد سلم و تور برادر ديگر يعني ايرج را كشتند ولي طولي نكشيد كه منوچهر فرزند ايرج انتقام پدر را از عموها گرفت و به جاي فريدون پادشاه ايران شد اين مساله به مزاج افراسياب شاه توران خوش نيامد و به خون خواهي سلم و تور ساز و برگ حمله به منوچهر را فراهم نمود و جنگ ما بين آنها در گرفت ،در مرحله اول به واسطه اختلافي كه بين منوچهر و يكي از سردارانش افتاد شكست خورد و منوچهر به رويان گريخت و بعد از تجديد قوا افراسياب را شكست داد و قرار داد صلحي بين آنها منعقد گرديد و حدود مرزها همچنان كه آمده با تير آرش كمانگير تعيين گرديد كه اين مساله موجب افتخار ايرانيان بوده است .

بعد از ايجاد آرامش منوچهر رويان را جاي مناسبي براي زندگي ديد و با فرزندان و لشگر خود آنجا را براي زندگي انتخاب نمود و دژها و قلعه هاي بسياري هم در مناطق مختلف آن ساخت كه از آنجا جلوي حمله دشمنان را بگيرد پادشاهي آنها تا سالهاي زيادي ادامه يافت اسفنديار كه فرزند گشتاسب پادشاه مازندران بود از نوادگان منوچهر است كه به جنگ رستم رفت

اين اولين گروه از انسانهايي بوده اند كه در اين منطقه ساكن گرديدند و حكومت تا سالهاي طولاني در دست آنها بود تا زمان هخامنشيان كه كورش حكمران ايالت شمالي كشور يعني فرشوادگر را به اجداد فردي به نام جشنسف واگذار كرد وآنها تا زمان ساسانيان (كه از نوادگان فريدون شاه ومنوچهر بوده اند ) در عهد قباد دراين منطقه حاكم بودند واز اين به بعد قباد پسرش كيوس را به حكمراني آنجا گماشت .

بعد از اشكانيان ، ساسانيان ، به حكومت رسيدند وفيروز شاه ساساني حاكم وپادشاه ايران شد او به كمك وزيرش به نام سوخرا بر هياطله پيروز شد .سه پسر داشت به نامهاي قباد، بلاش و جاماسبپ كه بعد از او بلاش و بعد از بلاش قباد جاي فيروز را گرفتند . جاماسپ كه با قباد مخالف بود از ترس او به فرشوادگر گريخت و قسمت غربي آنرا در دست گرفت . سوخرا هم مورد غضب قباد قرار گرفت و با نه پسرش به كوههاي شمال كشور (البرز مركزي،منطقه اي دركوههاي جنوب شهرستان قايمشهر ) در جايي به نام فريم در طبرستان گريخت . و بعدها به دست انوشيروان فرزند قباد حاكم آن منطقه گرديدند افرادي كه در اين مكان ها زندگي مي كنند ازفرزندان او هستند.

كيوس فرزند بزرگتر قباد تا پايان حكومت پدرش حاكم طبرستان بود ولي با به حكومت رسيدن برادرش انوشيروان طغيان كرد و به دست انوشيروان كشته شد و حكومت مناطق شمالي كشور به زرمهر بن ولاش واگذار گرديد و تا زمان خسرو پرويز در اين خاندان ماند ولي خسرو «باو» نوه كيوس را به حكمراني آنجا فرستاد حكومت آل باوند بعدها در ايران به دست فرزندان «باو» تشكيل شد وآنها تا سالهاي طولاني در مناطق شمالي به حكومت پرداختند .

 باو به دست ولاش از نوادگان زرمهر كشته شد اين هنگامي بود كه جيل بل جيلانشاه از فرزندان جاماسپ معروف به گاوباره كه در قسمت غربي فرشوادگر حاكم بود به طبرستان حمله نمود و آنجا را به تسخير در آورد او دو پسر داشت يكي بادوسپان و ديگري دابويه كه فرزندان دابويه تا حدود صد سال حاكم مازندران بودند و بادوسپان و فرزندانش حاكم منطقه دره نور شدندآنها به دفعات مورد حمله قرار گرفتند و در اين جنگها به مناطق تحت حكومت خود افزوده و يا از دست دادند ولي هيچگاه منطقه دره نور و كوهستان از حكمرانان آنها خالي نگرديد و با استفاده از قلعه هاي مختلف، آنجا را حفظ كردند و اين منطقه به قول ظهيرالدين مرعشي در كتاب تاريخ «طبرستان ، رويان و مازندران» ملك موروثي آنها بوده است.

بيشتر مردم اين منطقه به غير از آنهايي كه به آنجا كوچ كرده ا ند از فرزندان فيروزشاه ساساني مي باشند بخصوص اينكه بعد از فتح ايران توسط مسلمانان بسياري از شاهزادگان ساساني خود را به اين مناطق كنار بستگان خود رسانده  و تا زمانهاي طولاني حاكم آنجا بودند تا اينكه شاه عباس صفوي كه مادرش از بستگان زيادي درآنجا برخوردار بود تشكيلات اين شاهزادگان ساساني را به هم زد وبسختي آنها را شكست داده و حاكمي از خود در  آنجا گماشت.

درباره ما

روستاي نسن نور
نسن نور روستايي از توابع اوز رود، بخش بلده، شهرستان نور، استان مازندران است. اين روستا در جنوب مازندران ، جنوب غربي شهرستان نور و شمال استان تهران واقع شده است و خط مرزي دو استان را مي سازد به طوري كه قسمتي از كوههاي آن در استان اخير واقع است كه از شمال به كوههاي كجور ،ازغرب وشرق به كوههاي نور واز جنوب به كوههاي استان تهران متصل است.

ارتباط با مدیر

ارتباط با مدير